Knäckebröd

Jag har mest suttit och gjort ingenting sen jag vaknade i morse. Jag laddar inför intervjun jag ska på i eftermiddag. De ringde nämligen i går eftermiddag och frågade om jag ville komma på intervju. Jag har sökt jobb som värvare för Green Peace, och det är meningen att jag ska stå på stan och försöka värva folk. Hm. Jag känner mig dum om jag är kräsen, men sen vet jag egentligen inte om jag vill. Det känns som världens slitgöra. Men vi får se hur intervjun går. Och sen beror det ju helt på hur intervjuerna går nästa vecka. Jag har en på tisdag och en på onsdag. Spännande.

Så har jag hunnit sno ihop en deg också. En deg till knäckebröd. Jag utgick från det här receptet, men så hade jag inte allt hemma som jag skulle ha så jag ändra det lite. Jag bytte ut honungen mot brödsirap och havssaltet mot vanligt salt, och så hade jag inga brödkryddor hemma så jag slängde i lite kardemumma istället. Istället för rågmjöl blev det råksikt och så tog jag en extra dl vetemjöl. Jag hade antagligen kunnat ta ytterligare en extra för nu är degen väldigt lös. Men vi får se hur den blir när den jäst klart. Så här såg mitt recept ut:

20 g jäst
4 dl vatten
ca 1 msk brödsirap
1 1/2 tsk salt
3 dl rågsikt
4 dl vetemjöl
lite kardemumma

Rör ut jästen i vattnet och häll sedan i brödsirap, salt och kardemumma. Rör i allt mjölet och låt sedan degen jäsa i en timme under bakhandduk. Kavla ut lagom stora bitar deg väldigt tunt och grädda i 10 minuter i 200 grader.

Under en så här fin bakhandduk fick min deg jäsa.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0