Roligare redskap

Jag har precis värmt upp lite mjölk och rapsolja och smulat ner ett halvt paket jäst i en bakbunke. Jag ska baka bröd i dag täntke jag. Det blir nog ett ganska sött bröd för det är mycket sirap i. Receptet tog jag från Söta Saker. Men bytte ut pomeransskalen mot kardemumma, har ingen aning om hur det blir, men man tagar vad man haver.

Jag tycker om att baka, men åh vad mycket roligare det blir om man har fina bakredskap. Jag har en blå skål och en rosa slickepott. De tillsammans gör att bakningen blir som ett kalas ungefär. =)


Här är receptet:
(själv gör jag bara halv satts eftersom vi bara är två som äter av det)

50 g jäst
½ dl matolja
5 dl mjölk
1 tsk salt
1 dl mörk sirap
2 tsk malda pomeransskal
13-14 dl rågsikt

Till pensling:
1 msk sirap
1 msk vatten

Värm mjölk och olja till 37 grader och rör ut jästen i degvätskan. Blanda ner salt, sirap, malda pomeransskal och nästan all rågsikt (spar lite till utbakningen). Arbeta till en smidig deg och jäs sedan under duk i 30 minuter. Knåda därefter degen helt snabbt – bara så att luften går ur den, inte mer. Kavla ut degen på ett bakplåtspapper till cirka 2 cm tjocklek. Lägg i en långpanna, nagga med en gaffel och skär i rutor (ca 20 st). Jäs ytterligare en halvtimme under duk. Blanda sirap med varmt vatten och pensla brödet med blandningen. Grädda i mitten av ugnen i 225 grader i 15-20 minuter. Låt svalna och bryt eller skär.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0