Recept på kikärtsbröd

Brödet jag gjorde i går blev jättegott så jag tänkte att jag skulle dela med mig av receptet. Själv hittade jag det i någon tidning i höstas, och kommer nu att skrivas in i min egna receptbok.


Kikärtsbröd
ca 400 g kikärtor (bönor eller linser går också bra)
4 ½ dl vatten
1 pkt jäst
3 tsk salt
½ dl rapsolja
1 msk mörk sirap/brödsirap
5 dl rågsikt
ca 8 dl vetemjöl eller tills degen släppt kanterna

1. Häll av och skölj kikärtorna. Mixa dem med 2 dl vatten. Häll sedan på resten av vattnet.
2. Smula jästen i en bunke, häll över kikärtsvattnet och ör tills jästen har löst sig.
3. Tillsätt resterande ingridienser men bara hälften av vetemjölet. Arbeta degen tills den är jämn och fin. Tillsätt resten av mjölet eller så mycket som du behöver för att degen ska släppa kanterna.
4. Jäs degen i 30 minuter under en bakhandduk.
5. Knåda degen lätt och forma till bullar. Enligt receptet ska det bli ca 12 bullar, men jag fick betydligt fler även då jag gjorde dem stora.
6. Låt bullarna jäsa i 30 minuter till under bakhandduk, och sätt på ugnen på 225 grader.
7. Grädda sedan bullarna i 15-20 minuter. Låter du bullarna svalna under en bakhandduk får de mjukare skorpa medan om du låter dem svalna utan bakhandduk blir skorpan hårdare.

Hoppas ni gillar dem! Nu ska jag och Joel äta middag och kolla på Vänner.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0