Baka bröd

Jag bakade bröd i går. Jag använde mig av ett mjöl som heter Manitoba Cream som är väldigt proteinrikt. Det var tur att jag började baka så pass tidigt som jag gjorde för det tog en hel evighet att få klart brödet.

Jag hittade inte det receptet jag hade tänkt använda men tänkte att jag istället kunde använda det som fanns på mjölkpaketet. Jag läste lite slarvigt på och tänkte att "Ja, ja, det var mycket jäsningar med här, men det går nog bra". Det visade sig att brödet skulle jäsa i sammanlagt 5 timmar i 4 olika omgångar och sen gräddas i 1 timme. Jag var bokad hela kvällen med att knåda degen var 10e minut eller öppna ugnsluckan och vädra den var 20e minut. När brödet väl var färdigt var jag trött och orkade inte ens smaka på det.

Så i morse fick det bli första smakprovningen, och det var ett väldigt gott bröd. Jag vet dock inte om det var värt all tid det tog. Men är man förberedd på att det ska ta tid så gör det ju egentligen ingenting. Men nu har jag etat fram det receptet jag tänkte använda från början, och det är inte lika krångligt, så det använder jag nog nästa gång..

När fördegen hade jäst hade glutenet gjort degen aldeles trådig.

Kommentarer
Postat av: Amalia

Jag brukar jämt laga sådanna sega bröd, eller kanske inte så lång jästid, Oftast blir det 2,5 h jäsning. Men att öppna luckan var 10de minut hjälper verkligen..



oj, snart ska nog mitt bröd in i ugnen!

:)

Kram

2010-10-08 @ 12:27:01
URL: http://amaliaandersson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0