Jordgubbsaft

Förra veckan kokade jag saft. Nu sitter jag ute i solen med ett glas jordgubbsatft med is. Härligt att sommarvädret är här!


Att koka saft är enkelt. Koka bären med 4 dl vatten i minst 10 minuter. Låt sedan bären droppa av sig genom en silduk i minst 40 minuter eller tills bären har slutat droppa. Sen kokar man upp saften igen och blandar i 5 dl socker per avrunnen liter saft. Medan sockret kokar tar man försiktigt bort skummet med en sked. Vill man att saften ska hålla länge blandar man i natriumbensoat, jag har för mig att det skulle vara 1 krm per avrunnen liter saft. När saften sen har kokat i 10 minuter är den klar att hällas upp i en glasflaska eller glasburk.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0