Jag vet att jag kan

Mattepluggandet gick suveränt och jag och Christine, som jobbar på Form, kom fram till att hon har haft samma lärare som jag har nu, och att hon sög även när Christine hade henne. Men efter att ha räknat 30 tal på två dagar är jag nu bara ca 40 tal efter. Jag närmar mig med stormsteg (eh) och provet kommer gå så bra som det bara kan. Det känner jag på mig.

Jag och mamma har precis suttit och pratat och myst med tända ljus och Kenyanskt te. Mest pratade vi om framtiden - mål och drömmar. Jag vet vad jag vill göra när jag går ut skolan. I alla fall de första åren. Och jag vet att jag kommer att genomföra allt jag vill göra. För jag vet att jag kan, bara jag vill. När jag ville åka till USA samlade jag ihop över 40 000 kronor för att göra det möjligt. Och när jag sen ville åka tillbaka och hälsa på i USA skaffade jag mig ett jobb och samlade ihop ytterligare pengar till biljett och allt annat som behövdes. När jag ville ta körkort intensivkörde jag medan alla andra gick på skivor och hade kul, och körkort fick jag. När jag ville komma i form i våras bestämde jag mig för att börja träna. Och jag tränade flera gånger i veckan och mådde så himla mycket bättre. Jag vet att jag kan. Och varje gång jag går till gymmet för att träna för att jag vill bli stark, och varje gång jag lägger undan pengar på mitt sparkonto för att ha råd med folkhögskola så bekräftar jag mig själv, och jag får känna mig stolt över vad jag presterar. Det är en sån underbar känsla, och jag tror det är en viktig känsla. Det är viktigt med mål, men det är också viktigt att man klarar av sina mål. Därför får de inte vara för stora. Känslan av att ha klarat av något som man kämpat för är obeskrivlig.
Att ha drömmar är också viktigt tror jag. Man får blanda stora drömmar med små. Sånna som man vill ska hända nu och sånna man vill ska hända innan man dör. En dröm jag har är att få gå på Värnamos folkhögskola. En annan är att någon gång i livet få bli mamma. Men det jag tycker är viktigast att tänka på är att drömmar oftast inte bara infaller, utan man måste kämpa för dem. Och alla har en möjlighet att förverkliga sina drömmar och bli den man vill vara. Alla har en möjlighet att påverka sitt liv!


En kvinna jag blev otroligt imponerad av. Hennes högsta dröm var att få leva så länge som möjligt för att få finnas här och ta hand om sina barn. Hon gick därför och HIV-testade sig efter att hennes man hade dött. När hon fick veta sin status såg hon till så att hon kunde få medicin för sin sjukdom. Hon sa att hon hoppades på att få finnas för sina barn i alla fall tio år till. Jag blev så otroligt imponerad av henne för hon viste vad hon ville här i livet och såg till så att hon kunde följa det så långt det gick. 

Kommentarer
Postat av: camilla

åh stina. tack för att du skrev detta. jag sitter här alldeles trött på allt och rätt uppgiven, och nu känns det som att du tände ett ljus i slutet av tunneln. åh, det var bra skrivet! du är då en klok flicka. puss och tack



(tack för hos elina, du är så himla härlig!)

2009-11-03 @ 10:54:41
Postat av: camilla

åh stina. tack för att du skrev detta. jag sitter här alldeles trött på allt och rätt uppgiven, och nu känns det som att du tände ett ljus i slutet av tunneln. åh, det var bra skrivet! du är då en klok flicka. puss och tack



(tack för hos elina, du är så himla härlig!)

2009-11-03 @ 10:54:49
Postat av: gunnel

du är så inspirerande! jag känner mig mer än uppgiven allt för ofta nu för tiden och då är det sånt här som får mig tillbaka på rätt köl igen. tack stina <3

2009-11-03 @ 12:34:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0