jaget är i fokus

Det var något jag hade tänkt skriva. Jag hade en tanke och viste hur jag skulle lägga upp texten. Men så flög det bort. Borta. Det var kanske inte menat att jag skulle skriva det. Om man tror på ödet kan man ju säga så. Jag tror det handlade om vem man är. Hur man formas efter andra och hur man kan sträva efter att bli den man vill vara. Sånt tycker jag är otroligt intressant. Här kommer något annat jag tycker är väldigt intressant och viktigt.

Det var en kille från den katolska kyrkan i skolan i dag. Han sa att han tycker att det viktigaste av allt är att fatta sånna beslut i livet som alla mår bäst av i slutändan.

Jag är en person som gärna vill att folk i min omgivning ska må bra. Men jag har nu under en tid tänkt att det faktiskt är hur jag själv mår som är viktigast. Det är också det jag försöker säga till mina vänner när de känner sig nere, eller inte vet hur de ska göra i ett beslut de måste ta. Jag vill från och med nu att ni tänker: Jag är viktigast! Och ja, det kan kännas egoistiskt. Men jag tror även att det är därför tanken fungerar - för då går det sällan över styr.

För det handlar inte om att vara egoistisk, utan att göra det man själv mår bra av. Vilket inte jag tycker har någonting med att man gör något elakt mot någon annan att göra. Att må bra på någon annans bekostnad och sen skylla på att man gjorde det för att man själv skulle få må lite bättre känns ju helt fel. Jag tror att det finns andra sätt. Jag till exempel mår bara sämre när jag känner att jag förstöt för andra eller pratar skit om andra. Och det handlade ju om att jag skulle göra saker jag mår bra av. Jag mår bra när jag hjälper andra att må bra inte när de mår dåligt. Så självklart ska man bry sig om andra och ta hänsyn till andra. Men tänk efter: vem är du mest med? Din kompis, din mamma eller kanske din pojkvän? Har du tänkt på dig själv?

Jag vet i alla fall att jag spenderar 24 timmar per dygn, 7 dagar i veckan, året om, med mig själv. Jag kan inte bli av med mig, eller ta en paus från mig. När jag mår dåligt kan jag inte trösta i en timme och sen kila iväg. Jag är där 100%. Hela tiden! Har jag ont i en kroppsdel, i hjärtat eller i hjärnan så känner jag av det konstant. Jag kan dölja det inför andra, ingen annan behöver veta, men jag vet. Och jag vet det jämt.

Därför tycker jag att man framför allt ska agera för att själv må så bra som möjligt. Jag tror även att det är när man själv mår bra som man kan vara en tillgång för sina vänner och finnas där för dem. Under perioder då jag har mått lite sämre har jag inte orkat bry mig om andras problem. Då jag har försökt har det mest lämnat mig med dåligt samvete och en känsla av att jag inte räcker till. Och det hjälper ju varken mig eller min kompis. Så om man tycker att det känns egoistiskt att tänka på sig själv så mycket, kan man tänka att man gör det för att sedan, när man själv mår bättre finnas till för sina vänner. Då är man ju minst av allt en egoist.

Sen kan man inte alltid må superbra. Alla människor har svackor. Det händer saker i livet som gör det extra jobbigt under perioder, eller så mår man kanske dåligt utan att riktigt veta varför. Jag tror att det är viktigt med kontraster och jag tror att man inte kan känna riktig glädje om man inte kan känna sig ledsen ibland heller. Men det handlar om att inte fastna i den där svackan. Där får man bara ramla ner ibland, men man ska fort upp igen. Tänk dig svackan som en isvak. Stannar du där nere för länge så tappar du tillslut orken att ens försöka ta dig upp och tillslut försvinner du kanske helt. Jag tycker inte heller att man alltid behöver må bäst. Jag tycker att det är viktigt att kunna släppa fram andra och låta dem flyta på glädjevågen. Man måste bara se till så att man själv också är där uppe ibland. Varför inte dela gläden. Delad glädje är dubbel glädje.

Och även då jag förespråkar tanken om att det är viktigast att en själv mår bra så vet jag ju att jag inte alltid lyckas leva upp till det här. Det finns gånger då jag tänker på andra i första hand och sen själv mår dåligt av det, och det finns gånger då jag tänker på mig i första hand men samtisigt känner mig egoistisk. Men jag tror att genom att ha det här snurrandes någonstanns i bakhuvudet så hjälper det mig att agera så att jag mår bättre i vissa situationer.

Så tänk på dig själv och gör de val i livet som du vill och mår bra av. Även om någon annan tar illa upp eller tycker annorlunda är det du som är viktigast och du som ska leva med dina val resten av livet.









Jag är den jag är i dag tack vare de val jag gjort i livet.



Jag, 1999.



Jag och Hannes 2002


Jag innan skolavslutningen 2003


Jag och Edit 2004


Jag som Julia i teatern himmel och pannkaka, och Jesper, 2005


Jag i en klänning jag sytt toch en hatt jag gjort ill ett modeprojekt, 2006


Jag 2007


Jag på Six Flags 2008


Albin, Malibu och jag 2009



Föresten Camilla, om du läser det här: Jag tänkte på dig i dag. Även fast jag kanske inte är med dig så mycket i skolan så är det väldigt tomt utan dig där. Bli frisk. Jag saknar snygga, söta, super dig som alltid har en uppmuntrande kommentar och ett leende på läpparna.

God Natt.

Kommentarer
Postat av: camilla

ÅH va du är fin som skrev detdär. Jag saknar er, tusan vad jag saknar er! (& tack för dina fina tankar om hur jag är) Puss

2009-11-11 @ 21:10:16
Postat av: Zettermark

Skitbra skrivet! Det är så bra att du insett detta. Wii. Nu blev jag glad av bara det!

Och du, eftersom att våra gemensamma bekanta aldrig bestämmer sig för att träffas så att vi kan ses kanske vi får ta saken i egna händer snart? ;)

Puss1

2009-11-12 @ 20:53:21
URL: http://zettermark.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0