Amerika

Okej, om jag säger så här, jag kommer aldrig klara mig ur det här provet med bra betyg. Någon som har orkar sitta och tänka ut svaren på de här frågorna åt mig?  

Vad lyfter Sverige fram ur vår historia för att skapa nationell enhet? (skillnader med USA?)

Var i världen finns amerikansk inblandning (ej enbart militärt)?, försök förklara orsakerna bakom.

Presidentstyre men inte en parlamentarisk demokrati. Så på vilket sätt skiljer sig Sverige från USA på den punkten?

Försök förklara varför religionen har en så stark ställning i det amerikanska samhället? Religionen har varit en viktig del av det amerikanska nationsbyggandet. Hur har det varit i Sverige? Vilken roll har religionen spelat för Sverige historiskt? Idag? Försök se varför det skiljer sig åt.

Hur ser du på USA och makt ur dessa faktorers avseende? Var ligger makten och hur används den? Motivera.

Motivera varför eller varför inte USA:s stormakt kommer utmanas och kanske ersättas av en ny.


- Information
- Tiden
- Omgivningen
- Beslutsfattarna  

Uppgift:
Tillämpa detta på upptakten till invasionen i Irak


Jag och Bruce för exakt 2 år sedan i USA

Kommentarer
Postat av: Linda

åhå, precis det hade vi prov på. det var rätt intressant faktiskt.

2009-12-14 @ 00:16:41
URL: http://lindanystrand.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0